torsdag 3 juni 2021

Korkat förslag om att skippa biogas

Sävsjö biogasanläggning
BIOGAS ÄR EN VIKTIG fråga för oss i Sävsjö kommun. Vi är övertygade om att biogas är en viktig energikälla för en omställning till ett mer klimatsmart samhälle. En av anledningarna till vårt engagemang är förstås att vi i vår kommun har länets modernaste produktionsanläggning för biogas.

VI HAR GENOM MEDIA fått del av att det finns förslag på ändringar i det nationella direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och kollektivtrafiktjänster.  Det handlar om svensk anpassning till ett EU-direktiv. Tanken är god och avsedd att gynna rena och energieffektiva transporter.

MEN DET ÄR fullständigt korkat att det i en ny miljöbilsdefinition helt utesluts användning av biogas som ett miljövänligt fordonsbränsle. Detta bara för att man jämför det som kommer ur avgasröret inte ser till hela bränslecykeln. Jag vågar påstå att det är precis tvärtom! Biogas är det mest miljövänliga fordonsbränslet som finns. Det fantastiska cirkulära upplägget med att låta lokalt producerad gödsel, matavfall med mera bli lokalt använt fordonsbränsle och restprodukten bästa tänkbara gödning till våra lokala åkrar är ett enastående exempel på hur man kan skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. 

UNDER TORSDAGEN hade jag möte med alla kommunkollegor och lyfte frågan med dem. Jag uppfattar att alla delar min syn på frågan. Fredag möter vi som kommunalråd också våra regionföreträdare i länet och då kommer vi lyfta frågan där. Jag hoppas innerligt att vi med gemensam handling kan få stopp på dessa tokerier som är på gång. Återkommer!