onsdag 2 juni 2021

Andra dosen ger 90 procent skydd om tio dagar

TRE MINUTER innan den utsatta tiden blev jag insläppt på Vrigstad vårdcentral för att ta min andra vaccindos. Redan efter den första dosen kändes det som att nu får pandemin ge sig och livet kan snart återgå till att bli mer normalt. Efter andra dosen känns det ännu mer påtagligt att vi nu går mot ljusare tider. Det stärks av att rapporterna från landets sjukvård som visar att antalet IVA-patienter och sjukhusvårdade sjunker ganska snabbt. 

MEN VI SER OCKSÅ att det kommer bakslag och att smittan snabbt kan blossa upp igen på sina håll. Det har skett senaste veckan i vår kommun. Vi måste alla inse att coronakrisen är inte över än och vi måste vara försiktiga och noga följa restriktionerna ett tag till.

FÖR OSS SOM FÅTT ANDRA sprutan gäller det i första läget att hålla i och hålla ut 10 dagar till enligt sköterskorna som gav mig sprutan. Därefter ska mitt skydd vara 90 procent. 

OM VI ALLA VACCINERAR OSS när det blir möjligt,. Om vi är försiktiga ett tag till så är jag övertygad om att vi kommer få en bra sommar med goda möjligheter att träffas och ha det trevligt!