Del av första sidan på dagens Smålands Dagblad |
DET BLEV FÖR mig en Pfizer när jag besökte vårdcentralen i Vrigstad för första vaccinsprutan. Det var en mycket välordnad organisation där man en och en fick komma in utifrån ett minutschema. Det känns mycket bra att veta att det enligt Folkhälsomyndigheten ges en god skyddseffekt redan efter två veckor efter första sprutan. Full effekt får man ett par veckor efter andra dosen.
FÖR ETT PAR VECKOR sedan skrev jag här på bloggen om en debattartikel om våra vägar och särskilt riksväg 30. Denna har jag formulerat tillsammans med regionpolitikern Bengt Swerlander och riksdagsledamoten och andre vice ordföranden i Trafikutskottet Magnus Jacobsson. Debattartikeln är nu publicerad i tidningen och den handlar om att vi vill att Trafikverket ska rusta upp denna viktiga väg istället för att sänka hastigheten. Du kan läsa debattartikeln på följande länk: https://savsjo.blogspot.com/2021/04/media-pks-vaccin-och-upprustning-av.html#more
Upprusta vägen istället för att sänka hastigheten
Sveriges vägar håller på att vittra sönder. Trots att 8 av 10 transporter går på väg spricker våra vägar isär och blir allt farligare att köra på. Lösningen är inte att sänka hastigheten som Trafikverket flera gånger föreslagit för bland annat Riksväg 30. Trafikverkets plan att dessutom ta bort status som riksintresse för flera vägar förvärrar situationen ytterligare.
Transportlänkar för gods- och persontrafik som är viktiga lokalt, regionalt och nationellt borde istället få högre prioritet och satsningar på åtgärder som ökar kvalité och säkerhet.
Miljöpartiet hävdar att det svenska vägnätet är färdigbyggt. Infrastrukturminister Thomas Eneroth väljer att lyfta fram de planer regeringen har för tågen som kanske gynnar vår infrastruktur om tio år.
Vi kristdemokrater ser att vägnätet och underhållet behöver förbättras och utvecklas nu.
På grund av de otillräckliga medel som anslagits tvingas Trafikverket göra snäva prioriteringar i sitt underhåll av vägarna. Konsekvensen blir att storstadsvägar med hög trafik, vägar som bildar sammanhängande stråk genom Sverige och vägar för arbetspendling och dagliga resor prioriteras. Samtidigt försämras tillståndet på lågtrafikerade vägar. Vi står då med ett tudelat vägnät med en polarisering mellan stad och landsbygd.
Dåliga vägar försämrar mobiliteten på landsbygden med konsekvenser på arbetsmarknaden i form av uteblivna företagsetableringar. En mycket allvarlig aspekt är också den trafiksäkerhetsmässiga, där ett försämrat väglag ökar risken för trafikolyckor.
Varje sittande regering påstår sig satsa mer än tidigare regering. Ändå är vi här idag. Kristdemokraterna vill också förändra vägbeskattningen så den även medtar den utländska tunga trafik som idag endast behöver beskattas i sina hemländer. Vägtrafiken har framtiden för sig och betalar för sig med god marginal. För att beskattning ska vara trovärdig behöver vägtrafikens skatter fullt ut användas till åtgärder på vägnätet.
Sverige behöver ett vägnät som är säkert att färdas på i hela landet!
Stefan Gustafsson (KD) Kommunstyrelsens ordförande Sävsjö kommun
Bengt Swerlander (KD) Regionpolitiker Jönköpings län
Magnus Jacobsson (KD) riksdagsledamot och andre vice ordförande i Trafikutskottet