måndag 26 april 2021

Var med du också i årets skräpplockarvecka

Skräpet jag samlade ihop under förmiddagen.
Större plast åkte jag med till återvinningsstationen
övrigt lade jag ner i de speciella skräpplockartunnor
som finns utställda i kommunen
ÅRETS SKRÄPPLOCKARVECKA är igång och för att dra mitt strå till stacken gick jag på förmiddagen "Mossarundan runt". Denna är kanske stockarydsbornas mest populära promenadrunda!

IKLÄDD REFLEXJACKA och plasthandskar på händerna plockade jag cigarrettaskar, ölburkar och diverse annat skräp som låg utmed vägkanten. Bara på denna lilla runda blev det en ansenlig mängd skräp! 

SKRÄPPLOCKARDAGARNA är Håll Sverige Rents (HSR) kampanj där barn och unga lär sig om nedskräpning och plockar skräp tillsammans. Förra året deltog över 600 000 barn och unga runtom i hela landet och hela 220 kommuner var med. I år vidgar vi kampanjen här i vår kommun  och uppmuntrar också privatpersoner, föreningar, församlingar och politiker att vara med. 

JAG TYCKER  Skräpplockarveckan är ett bra initiativ och ska själv vara aktiv. Men jag uppmanar också dig som läser bloggen att vara med och gärna försöka få med fler. För visst vill vi alla ha det rent och snyggt där vi bor!

DU KAN FÅ ALL information om vad som gäller för skräpplockardagarna i Sävsjö kommun och om den tävling som finns kopplat till denna vecka på följande länk: