onsdag 17 februari 2021

Revision, bårhus och stadshotell

En skiss på hur miljön runt stadshotellet
kan komma att bli om några år.

NÅGRA GÅNGER om året brukar vi i kommunstyrelsens presidium träffa våra revisorer för att samtala om aktuella frågor. Vid dagens möte blev det förstås samtal om pandemin men det blev också avstämning av frågor runt det nya avfallssamarbetet. En fråga som intresserad revisorerna var kommunens köp av det gamla stadshotellet. Idag, precis som det ska vara, blev det ett bra samtal. Ett möte som ger oss i kommunstyrelsen nya perspektiv på vårt arbete.

I ETT MÖTE VIA ZOOM träffade jag tillsammans med kommundirektör och vd för Sävebo  tjänstemän och politiker från Regionledningen. Vi samtalade om bårhuset i Sävsjö. Detta har regionledningen meddelat att man vill avveckla. Frågan har väckt stor uppmärksamhet i Sävsjö kommun och vid ett samtal jag hade med Mia Frisk för någon vecka sedan beslutades om ett möte mellan kommunledning och regionledning. När vi idag hade detta möte fanns en konstruktiv anda och vi ska närmare undersöka alternativ till nedläggning. Nytt möte bokades till 16 mars.   

INFÖR MÅNDAGENS förslag till fullmäktige om en transportförsäljning av stadshotellet till vårt industrifastighetsbolag har jag haft överläggningar med företrädare för andra partier. Jag har under dagen slipat lite på förslaget till beslut. Detta för att det ska få gehör från en majoritet och bli så bra som möjligt. Jag är mån om att fastigheten ska ligga hos ABSI för de har bäst kompetens och kapacitet för både renovering och uthyrning.