fredag 24 april 2020

Vi måste tåla att kritiskt granskas!

Ledarsidans krönika i dagens Smålands Dagblad
JAG TYCKER DET ÄR BRA att tidningens politiske redaktör, Gustav Juntti, idag kritiserar och har synpunkter på mitt blogginlägg i onsdags. Vi som politiker behöver ifrågasättas och granskas av skarpa journalister. Utan detta förlorar vi en del av vår trovärdighet! Tyvärr blir sådan granskning allt mer sällsynt och det är dåligt för mig, vår kommun och ytterst demokratin.

LIKAVÄL SOM JAG ska tåla kritik så tycker jag att vår lokaltidning också ska tåla det. I synnerhet när man går från att bevaka och granska till att driva opinionsbildning. När man som tidning dessutom på en ledarsida uttrycker en åsikt som är kränkande, landsbygdsfientlig och skadlig för den stora merparten av landets kommuner.

GUSTAV JUNTTI SKRIVER att han tycker att "Kommunalråd ska inte avsätta journalister". Jag håller med och föreslår inte det heller. Men jag förbehåller mig rätten att uttrycka mina åsikter och min förvåning över en så politiskt laddad text som den som var på tidningens ledarsida i onsdags. Visst är det konstigt att det i en ledare i vår lokaltidning föreslås en ny politisk inriktning som innebär en kraftfull nedmontering av Sveriges landsbygd? En politisk inriktning som är så extrem att inget etablerat parti står bakom denna. Dessutom beskriva Sveriges mindre kommuner som slösaktiga och storstadskommunerna som kloka.

ÄR DET ATT GÅ FÖR LÅNGT att jag med denna bakgrund skriver att "Hallmedia behöver byta ut tidningens ledarredaktion och tillsätta personer som är mindre landsbygdsfientliga om de ska leva upp sin stolta deklaration om "att vara en viktig aktör i varje by och stad.”?
Jag föreslår inte att man ska avsätta medarbetare men konstaterar att Hallmedia bör göra något om de menar allvar med sin nya mer landsbygdsvänliga profil!

MIN KÄRLEK TILL VÅR kommun gör att jag fortsatt alltid kommer att stå upp för vårt gemensamma bästa. För mig handlar det inte ett dugg om partipolitik utan om att alltid se till det som är våra innevånares bästa. När det kommer angrepp utifrån är det min uppgift att kliva fram och försvara vår kommun. Oaktat om angreppet kommer från ledarredaktionen för Smålands Dagblad eller från något annat håll. Ni kan vara helt säkra på att jag inte kommer tystna även om den politiska redaktören, Gustav Juntti,  tycker att mina tankar är "så toxiska".

Onsdagens kritiserade blogginlägg:
http://savsjo.blogspot.com/2020/04/klavertramp-av-smalands-dagblads.html

Text i dagens Smålands Dagblad av politiske redaktören Gustav Juntti:
https://www.smalandsdagblad.se/artikel/gustav-juntti-kommunalrad-ska-inte-avsatta-journalister

Lokaltidningen är viktig och det finns många inlägg på bloggen om det. Här är de två senaste som handlar om bortprioritering av vår lokalredaktion:
http://savsjo.blogspot.com/2020/02/hallmedia-satte-punkt-for.html
http://savsjo.blogspot.com/2020/02/sista-veckan-med-lokalt-stationerad.html