torsdag 9 april 2020

Lycka består i att göra sina glädjeämnen enkla

Några närbilder från dagens skogspromenad som ger mig glädje och hopp om framtiden
KONSTEN ATT VARA LYCKLIG består i att göra sina glädjeämnen enkla, lyder ett gammalt kinesiskt tänkespråk. I dessa tider strömmar hela tiden negativa budskap om den virussmitta som går som en farsot över hela världen. Inslagen om coronakrisen dominerar media och detta ämne är främsta samtalsämnet var man än kommer. Nu mer än någonsin behöver vi ge oss tid att stanna till, ändra perspektivet, och bli upplyfta av att se det underbart fina som vi har runt omkring oss i det enkla och lilla.

NÄR JAG IDAG jobbade sista dagen innan några dagars påskledighet var det frågor om coronaviruset som tog i princip all min tid. Väl hemma plockade jag jag med kameran och makroobjektivet ut på en skogspromenad. Jag kröp ner nära några blommor, borrar och myror och fascinerades över den vackra värld som öppnades för mina ögon. Jag missar ofta det fina som är nära för fokus är på det som befinner sig längre bort och på det som kommer längre fram.

KÄRA VÄNNER, jag hoppas du som jag dessa kommande lediga dagar också ska få tid att reflektera och se det fina som vi har omkring oss. Kryp ner och titta på det lilla så öppnar sig ett stort äventyr, kanske det allra största!