tisdag 14 april 2020

Digitala möten smittsäkert men inte enkelt

Ett av dagens digitala möten var om
SNAB och deras bokslut. Ett möte som
gick bra att genomföra digitalt
DET FINNS MÅNGA FÖRDELAR med att vi nu kan ha möten via digitala verktyg som Teams, Skype och Zoom. Det sparar tid, är miljövänligt och framförallt smittsäkert!

JAG HAR KÖRT en hel del möten digitalt under många år men då oftast med några få personer, det har som regel fungerat bra. Men numera när man ska vara lite fler deltagare är det inte lika enkelt. Det är tyvärr ofta som tekniken strular för någon och då förlorar man lite av vitsen med mötet. Om vi ska köra kommunala sammanträden som digitala möten är det dessutom ett ovillkorligt krav att alla kan se och höra varandra hela tiden för att det ska vara ett giltigt sammanträde.

JAG HAR TIDIGARE VURMAT för digitala möten men har börjat omvärdera dessa. Jag tycker nackdelarna är så stora att de är större än fördelarna. Så långt möjligt tror jag nu det är bättre att mötas. I dessa smittspridningstider föredrar jag hellre att minska antal ledamöter och att man träffas i stora lokaler. Skärmar och mikrofoner kan aldrig ens komma i närheten av att bli lika bra som att mötas på riktigt!