söndag 5 april 2020

Nu är det viktigt att våga tala positivt om vår kommun

Nya numret av Tillsammanstidningen
FÖR NÅGRA ÅR SEDAN myntade jag begreppet "Tillsammans med envishet och optimism". Hustrun brukar ibland citera detta när vi ska göra grejor hemma och jag är trött och kanske inte på mitt bästa humör. "Nu Stefan gör vi detta tillsammans med envishet och optimism".  När hon säger så är det förstås bara att hugga i och göra en insats.

DET LIGGER NÅGOT VIKTIGT i denna devis. I synnerhet vi som ledare måste se till att ha ett visionärt förhållningssätt, vara uthålliga, alltid se möjligheter och stå för en positiv inställning. Jag tror detta är mycket viktigt i dessa tider när det finns så många dysterkvistar och så många deprimerande, negativa budskap.

NÄR JAG FÖR ETT TAG SEDAN skrev texten till den Tillsammanstidning som i dagarna kommer i din postlåda var det precis så jag tänkte. Nu mer än någonsin måste vi stå upp för det positiva och våga lyfta fram att Sävsjö kommun är fantastisk. Jag påstår också att det jag skriver är helt sant. Vi har all anledning att vara stolta över vilken fin kommun vi har!

PÅ FÖLJANDE LÄNK länk kan du läsa min text under rubriken "Framåtblick" i Tillsammanstidningen: https://savsjo.blogspot.com/2020/04/nu-ar-det-viktigt-att-vaga-tala.html#more



Visst är vår kommun fantastisk!

DET HAR BLIVIT allt vanligare att prata om en stad eller kommuns identitet. Det unika kan ofta avgöra valet av bostadsort eller plats för att starta ett företag. Därför behöver vi påminner varandra, och berättar för andra, om allt bra här i Sävsjöbygden.

VI KAN VARA STOLTA över vår historia med slottsruinen och alla vackra medeltida kyrkor. Ett fint familjebad, ett stort kulturhus, och sporthallar i alla större tätorter är ovanligt i andra kommuner. Sävsjös trädgård ger oss vackra parker och planteringar. Vårt näringsliv har fina och unika företag, bland annat Sveriges centrum för trähusproduktion. Vi har ett mycket bra geografiskt läge, precis mitt i Småland.

SKOLA, VÅRD OCH OMSORG har hög kvalitet. Vi har stabil kommunal ekonomi och en låg kommunalskatt. Det finns många föreningar och kyrkor som bidrar med ett stort ideellt arbete och många aktiviteter, framförallt för barn och unga.

VI SER NU att fler och fler upptäcker Sävsjöbygden. Efterfrågan på tomter är stor och vi har förstärkt vår planeringsavdelning för att snabba på arbetet med nya detaljplaner. En ny översiktsplan är på gång. För någon månad sedan beslutades om ett gestaltningsprogram för att vi ska stärka vår identitet när vi växer.

NÄR VI PLANERAR för hur vår kommun ska utvecklas är det viktigt att jobba strategiskt för att ta tillvara och förstärka det som vi upplever som vår identitet. Vi som bor och driver företag i Sävsjöbygden ska också i framtiden kunna känna stolthet för det som är ”vi tillsammans”!

Stefan Gustafsson
Kommunstyrelsens ordförande i Sävsjö kommun