söndag 9 juli 2017

Märkliga proportioner

En intressant information av organisationen
Love and Hope i församlingshemmet Stockaryd.
Den här veckan har jag försökt att hyggligt hänga med i rapporteringen från Almedalsveckan. Jag har lyssnat en hel del på radio och kollat det som flödat förbi i olika sociala medier. Noterar att för de politiska partierna och egentligen för partiledarna är denna tillställning en enorm möjlighet att synas.  Upplägget med varsin hel dag gynnar alldeles särskilt oss i de små partierna. För partiledningarna är medverkan i Almedalen en stor möjlighet och en självklarhet!

MEN DET FÖRUNDRAR mig samtidigt att så många andra organisationer väljer att åka dit. Att kommuner, medlemsorganisationer, ideella sammanslutningar och välgörenhetsorganisationer lägger stora summor för att några få i toppen ska åka till Almedalen. För mig som betraktar detta utifrån tycker jag det låter fullständigt huvudlöst att exempelvis pensionärsorganisationen SPF lägger över 200.000 kronor i hyror under sin vecka på Gotland. Trots att jag följt med ganska väl ser jag att genomslaget för dessa organisationer i debatten och media är noll och intet. Helt enkelt är det medlemspengar och insamlade medel som förslösats till ingen nytta.

EXEMPLEN SOM FÖRUNDRAR är många. En är att det denna vecka är så stora bekymmer med sexhandel att polisen fått förstärka med en särskild grupp av poliser för att i någon mån försöka stävja den prostitution och sexhandel som florerar.

ALKOHOLKULTUREN under veckan är ett annat stort bekymmer. Hörde i media under veckan ett reportage där en högt uppsatt politiker intervjuades, detta trots att han var uppenbart onykter. Bilderna som fladdrar förbi i sociala medier bekräftar bekymren med alkohol och det omåttliga partajandet.

DET ÄR MÄRKLIGT att trots allt detta så är kritiken och den mediala uppmärksamheten runt alla avarter begränsad. Utifrån betraktat verkar det vara en vecka där journalister och politiker m fl går i symbios och det är ”Bar och politik” gäller.

LOVE AND HOPE är en insamlingsorganisation med starka kopplingar till Sävsjö. Jag har alltid haft ett högt förtroende för dem och har så nu också. Men medias drev mot i synnerhet familjen Alfven har under några dagar varit helt oproportionerligt. En flygresa i businessklass, en övernattning på ett finare hotell i Tibet och några felaktiga bilder gör att en organisation som utfört ett beundransvärt arbete ifrågasätts och smutskastas.

JAG TYCKER det är märkligt och fullständigt galet att insamlingsorganisationer som slösar bort pengar i enorma summor på att vara med och mingla i Almedalen nästan helt undgår kritik. Detta medan Love and hope får löpa gatlopp för några småsaker som var mindre bra. Detta samtidigt som de bedriver en förtroendefull och enormt fin verksamhet i övrigt.

MINST SAGT märkliga proportioner.  

JAG FÖR MIN DEL hoppas innerligt att medlemmar och vi andra som ger pengar till olika organisationer och ändamål får korrekt information om hur våra pengarna hanteras. Jag hoppas också att  Love and Hope inte ger upp på grund av det mediadrev de utsatts för. De behövs nu mer än någonsin med sitt viktiga arbete mot sexutnyttjande av barn!


Läs gärna nättidning PS krönikör Tommy Jacobsons skarpa och provocerande analys av Almedalsveckan på denna länk:  http://www.dagensps.se/ps-exclusive/skribenter/tommy-jacobson/den-demokratiska-varningsklockan-klamtar-hogt-almedalen/