söndag 18 juni 2017

En helt ny dimension på min och vår historia

Pärmen som jag fått från Agne Nilsson och som nu blir en
viktig informationskälla när vi skriver vår historia.
Min granne, Emma, kom idag över med en KDS-pärm som fanns hemma hos hennes pappa Agne Nilsson. Han och hustrun SolBritt ska flytta till en lägenhet och pärmen kom fram när de nu städar ut huset i Rörvik.
    Agne är en av de stora kristdemokratiska pionjärerna i vår kommun och det var därför med stort intresse som jag började läsa i alla de gamla protokoll och handlingar som fanns i pärmen. Jag blev oerhört glad över att hitta noga nedtecknade och väl ordnade dokument. Synnerligen intressanta för mig personligen men också för alla oss som är engagerade i Kristdemokraterna här i Sävsjö kommun.

KDS I SÄVSJÖ KOMMUN startade som tre olika  lokalföreningar. En av dessa var Hjälmseryds KDS-avdelning och den startade för 50 år sedan 1967. För mig förstås roligt att på lokalföreningens första möte var både min pappa Laile Gustafsson och min farfar Gustav Carlsson engagerade. Jag hade ingen aning om att de var med och drog igång KDS-arbetet i vår del av kommunen. Denna lokalorganisation var för Stockaryd-Rörvik-Hjälmseryd. Det fanns också lokalorganisationer för Vrigstad-Hylletofta-Nydala-Svenarum och för Sävsjö. Dessa beslutade enigt om att bilda en gemensam kommunorganisation 1977, alltså för 40 år sedan. Sammanslagningen genomfördes sedan först 1980. En del av namnen som omnämns i protokollen är borta men en hel del finns fortfarande i livet.
Min pappa Laile och min mamma Ulla

DET VAR INTE ENKELT de första åren och i protokollen framgår att det var ett tufft arbete i motvind. Ekonomin var svag och medlemsantalet lågt. Men en trogen skara kämpade på, värvade medlemmar, och jobbade energiskt för att nå ut med vår politik.
    Farfar Gustav och pappa Laile hade båda stora ambitioner men de hade nog svårt att tro att Kristdemokraterna i Sävsjö kommun så småningom skulle bli största alliansparti och besätta många ordförandeposter. De hade definitivt aldrig trott att jag som son till Laile och äldsta barnbarn till Gustav skulle bli kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd.

MITT FÖRTROENDEUPPDRAG och tjänst får med dagens kunskap en ytterligare dimension. Jag går till jobbet imorgon med ännu större ödmjukhet och respekt utifrån vår historia, det arbete och den kamp som banade väg för där vi är idag! Känner en sådan tacksamhet till Gustav, Laile, Arne, Gösta, Elan, Agne, Otto, Bengt, Bernth och alla andra pionjärer för det arbete som banade väg för kristdemokraternas framgångar i Sävsjö kommun!

Vet du som läser detta något mer om kristdemokraternas lokala historia eller
har handlingar så hör gärna av dig!