torsdag 22 juni 2017

Möte med barnvakt och intressant studiebesök på IKEA

Varuhuschef Anna Karin Zinnerfors
med en ny hållbar lastpall i papp
Det blev ännu en dag i Jönköping innan det är dags för midsommarfirande. Idag var uppdraget att vara med på regionens klimatråd, det sista med hövdingen, Håkan Sörman , som ordförande.
    Denna gång var klimatrådet kombinerat med ett studiebesök på IKEA. Varuhuschefen Anna Karin Zinnerfors berättade om sin egen karriär i företaget, om verksamheten i Jönköping, men också om filosofin och drivkrafterna bakom framgångarna. Det var intressant att få komma in och exklusivt få en inblick i arbetet bakom kulisserna. En imponerande arbetsplats med 330 anställda, 9500 olika artiklar och 2,4 miljoner besökare under ett år.
    Miljö och hållbarhet kombinerat med social engagemang och bra bemötande är viktiga hörnstenar i arbetet. Exempel på detta är att de har som mål att energiförbrukningen i fastigheten varje år måste minska med 4 procent. Alla mål är satta att nå till 100 procent. Det kan ta tid och mål måste delas i flera delmål men till sist ska målet uppnås helt.

DET ÄR EN FÖRMÅN att få vara med i klimatrådet och där få träffa inflytelserika människor i regionen. Det är också mycket intressant att få se hur det fungerar på riktigt stora företag som IKEA och Husqvarna.

En barnvakt för mig var Lars Hellgren
INNAN JAG DROG MIG HEMÅT tog jag en tur in på Jula-varuhuset. Jag träffade där Lars Hellgren som för 55 år sedan, av och till, var barnvakt för mig och brossan Anders. Vi bodde då i Filadelfiakapellet i Nya Hjälmseryd, det som nu är Suzzis café. På nedre våningen fanns ett "Evangelistrum" och där bodde Lars och hade detta som utgångspunkt för arbete i församlingen. Så småningom var han också en period lärare på Hjälmseryds skola. Så roligt att träffas efter alla dessa år och trevligt att få samtala om människor så väl som  upplevelser från Hjälmserydsbygden!