tisdag 31 oktober 2023

Poddtips för kanslifolk och politiknördar

GÅRDAGENS INLÄGG handlade bland annat om protokoll. Visste du att i stort sett alla kommunala handlingar är offentliga? Det är faktiskt möjligt för vem som helst kan gå in på kommunens hemsida för att exempelvis läsa protokollen från olika politiska nämnder och styrelser. Jag tycker det är bra att vi i vårt land har så stor öppenhet och transparens. Allas tillgång till offentliga handlingar är en viktig del i vår fina demokrati! 

MIN NYA FAVORITPODD är kanske inte för alla men jag tycker den är oerhört intressant! Det är Lisa Åberg och Kristin Löf som i podcasten "Kanslifolket" samtalar och reflekterar utifrån olika ämnen kopplade till deras samlade erfarenheter som nämndsekreterare. Denna podd  riktar sig först och främst till de som på ett eller annat sätt arbetar med politiska ärendeprocesser i kommunal eller regional förvaltning. Ett perspektiv som är viktigt också för mig som politiker. Under alla år som kommunalråd var ett nära samarbete med min sekreterare och kommundirektören det som gjorde att man klarade jobbet.  I det allra första avsnittet tog man upp just det kommunala protokollet som ämne och delade med sig av mycket tänkvärda synpunkter.

PODDEN KANSLIFOLKET kommer oftast på fredagar och för några avsnitt sedan handlade det om det politiska perspektivet. Tre kommunalråd medverkande och ett av dessa var min tidigare kollega Ann-Marie Nilsson(c) från Jönköping. Senaste avsnittet handlade om korruption, mutor med mera, ett ack så viktigt ämne. Vill du lyssna så hittar du Kanslifolket på de ställen där poddar finns.