torsdag 5 oktober 2023

Tråkiga besked

VÅR RÄDDNINGSCHEFEN JONAS PETRI fick igår lämna jobbet med omedelbar verkan. Otillräcklig styrning av ekonomin anges som skäl. Vi som kommun köper tjänsten som räddningschef av Höglandets räddningstjänstförbund och det är just Jonas som gett oss denna viktiga funktion. Jag tycker samarbetet med Jonas Petri fungerat utmärkt ur mitt perspektiv. Han har gett goda råd och visat sig vara en mycket kvalificerad i sin tjänst. Han har haft mitt förtroende. Det kanske finns mer bakom att han får lämna sin tjänst än det jag vet men handlar det bara om ekonomistyrning tycker jag man definitivt kan fundera över om de som sitter i den politiska ledningen verkligen gjort sitt jobb och gett de förutsättningar som krävs.

PINGSTLEDAREN DANIEL ALM avgår idag. Också han med omedelbar verkan. Jag har haft stort förtroende för Daniel och tycker det är så sorgligt att höra berättelserna om maktmissbruk och en osund relation av "sexuell karaktär" till två kvinnor. I detta läge finns förstås ingen annan väg än att omedelbart lämna alla uppdrag. Jag är bedrövad över det som har skett och jag sänder en extra tanke och bön för Daniel, hans familj och till de kvinnorna som har haft modet att berätta om vad som hänt.

 ATT VARA EN LEDARE är en kolossalt utsatt position. Det handlar om att visa stort omdöme och skapa förutsättningar för förtroende. När det är borta försvinner möjligheten att fortsätta. Som ledare är man ett lätt offer för anklagelser, rykten, olika grupperingar och fiender som motarbetar och försöker få en på fall, jag vet vad det innebär. Man behöver alltid andra schyssta ledare runt sig som kan kliva fram och visa stöd. Trygga personer och som står fasta och ser till att man inte faller när det stormar.

 DET SOM SKRIVS OCH SÄGS om både Jonas och Daniel är väldigt tråkigt, jag ber för dem och alla drabbade och inblandade. Jag hoppas innerligt att bakom krönet på denna uppförsbacke finns en ny positiv tid och utmaning.