torsdag 15 september 2022

Samtal med Lars och tack Annie

LARS STRÖMBLAD VAR kommunalråd när jag började i kommunstyrelsen 1 januari 1995. Vi hade ett allianssamarbete på den tiden. Lars tillsammans med mig och Lillian Sjöberg Wärn för moderaterna blev ett sammansvetsat team som fungerade mycket väl tillsammans under många år.. Detta trots att kommunen hade ett tufft läge och vi tvingades till neddragningar och många svåra beslut. Vi gjorde också en rad viktiga och modiga beslut för att lyfta kommunen ur krisen. Något som betydde mycket och som sedan jag i rollen som kommunalråd haft nytta av. Exempelvis etableringen av A-lackering.

JAG TRÄFFADE IDAG Lars Strömblad och vi fick tid till en rejäl pratstund. Vi delade många goda minnen från åren tillsammans men samtalade också om nuläget i politiken. Både i kommunen men också på riksnivå. Ett mycket givande samtal som gav nyttigt perspektiv på politiken idag. Ett samtal som påminner mig om hur långt man kan komma med goda relationer och respekt för varandra, även om det finns politiska skillnader. 

ANNIE LÖÖF meddelade dag att hon avgår. Jag har stor förståelse för hennes beslut utifrån hur hon utsatts för hat och hot.  Jag tycker Centerpartiet gjort många felaktiga vägval på sin vandring mot att bli Sveriges mest liberala parti. Men jag beundrar samtidigt Annie Lööf för att hon stått upp så rakryggad för de värden hon tror på och för att hon alltid stått upp mot rasism och främlingsfientlighet. Jag hade önskat att mitt parti hade haft samma tydlighet i just de frågorna. Tack Annie för att du varit en stark politisk röst för demokrati och människovärde under många år!

Hans Eklöf, Jag, Lilian Sjöberg Wärn, Bengt Persson, Björn Argus, Lars Strömblad, Stefan Furst,
Per Thörnqvist, Kjell Rydberg, Gull-Britt Karlsson, Ulla Ronström, Henrik Edström och
Karl-Gustav Svensson samlade för ett av kommunstyrelsemötena perioden från 1995-1998