Den stora hisskonstruktionen lyfts på plats |
DET BÖRJADE med att X 2000 kom i början av 1990-talet. Ett krav var planskilda korsningar och då revs gamla korsningar bort och Sävsjö så väl som andra orter utmed stambanan blev påtagligt tudelade. Ett plus var att Banverket delade ut pengar till kommunen för att göra om miljöerna runt järnvägen. I Sävsjö blev det en inspiration för stadsträdgårdsmästare Stefan Lagerqvist som skapade fantastiska gröna miljöer med framförallt perenner. Detta blev så småningom det uppskattade "Sävsjös trädgård".
MEN TROTS kommunala motioner och många påtryckningar har det inte blivit några hissar för att personer med funktionsvariationer ska kunna ta sig mellan de båda plattformarna på järnvägen. Önskemålet om hissar har också handlat om att knyta ihop Ljungasidan med Vallsjösidan av Sävsjö stad.
MEN NU ÄNTLIGEN är hissar på gång i samarbete mellan Jönköpings länstrafik, Trafikverket och Sävsjö kommun. Arbetet pågår för fullt och är mycket omfattande. Planen är att det ska bli klart under detta år. Även om väntan varit 30 år är det glädjande och en stor förbättring att alla snabbt och enkelt kan ta sig mellan de olika delarna av Sävsjö. Jag tror också det kommer gynna användandet av kollektivtrafik att det blir smidigt att byta plattform vid tåg och bussresor!