tisdag 6 september 2022

Grattis Biondbiogas till tioårsjubileum

Johan Brogård var en av de bönder som tog initiativ till
biogasanläggningen och han höll tal under jubileumsfirandet
BIOND BIOGAS heter numer den biogasanläggning som finns i Sävsjö. Det är precis 10 år sedan den invigdes och Jan Holmqvist och jag var där för att gratulera och önska lycka till.
 
MITT UPPDRAG var att hålla ett tal och i det gjorde jag en återblick men berättade också om kommande utmaningar utifrån mitt perspektiv.

KOMMUNEN HADE en viktig roll i att få biogasanläggningen till Sävsjö genom att söka statliga investeringsmedel, så kallade KLIMP-bidrag. Vid tredje försöket lyckades det och ungefär 20 miljoner statliga medel ramlade in på kommunens konto att använda som medfinansiering till det initiativ till anläggningen som tagits av några lokala bönder. För att bygga anläggningen behövdes 60 miljoner och ingen bank ville låna ut några pengar och det var nära att inget bli av. I sista stund kom Göterborgs Energi in i projektet och de blev delägare och ordnade finansieringen som saknades. 2010 tog kommunstyrelsen beslut om byggets finansiering och 2012 invigdes anläggningen av landshövding Minoo Akhtarzand.

VI HAR FRÅN kommunen känt ansvar för satsningen och har genom åren stöttat anläggningen med att köpa biogasbilar och nu är drygt hälften av alla våra bilar biogasdrivna. Jag har varit med i en grupp som jobbat fram en biogasöverenskommelse i länet som resulterat i att länstrafikens bussar går på biogas. Vi har också tagit initiativet till en protestskrivelse till regeringen när de förslog att ta bort biogas ur  miljöbilsdefinitionen. Vi lyckades och regeringen ändrade sig.

NÄR JAG UNDER mitt tal blickade framåt uttryckte jag en oro för att tillgången på biogasfordon kan minska med den gaskris som finns i Europa. Jag uttryckte också mitt bekymmer över att biogasen ibland är dyrare på mindre orter. Priset på gas vid pump måste också vara långsiktigt konkurrenskraftigt gentemot bensin och diesel.

MEN SAMMANTAGET är framtidsutsikterna för biogas god. Som jag ser det är biogas idag det i särklass bästa drivmedlet både för tyngre fordon och personbilar. Långt bättre än el! Biogasen är i princip helt koldioxidneutral och miljövänlig. Den går att producera av lokalt matavfall och gödsel från lantbruk i närheten. restprodukten blir ett utmärkt gödselämne som går tillbaka till gårdarna. Allt detta gör biogas till ett tryggt fordonsbränsle även när vi drabbas av orostider. 

GRATTIS BIOND biogasanläggning till de 10 åren!