onsdag 27 oktober 2021

Skolinspektion försöker sätta krokben för musikskola

Min pianolärare Hilding Broman Foto Bländaren
DE SENASTE DAGARNA har det varit många upprörda invånare som hört av sig. Detta med anledning av att statliga Skolinspektionen meddelat att elever i Sävsjö kommuns skolor  inte längre får lämna ordinarie undervisning för att delta i musikskolans verksamhet. Skolinspektionen menar att om kommunen tillåter detta är det olagligt eftersom vi då åsidosätter skolplikten.

JAG INSER att detta är ett dilemma men min bedömning är att mervärdet för de som väljer att delta i musikskolan vida överväger den lilla undervisningstid man missar. Den tid man missar har alltid gått att kompensera på andra sätt. Detta är inte heller bara ett Sävsjö bekymmer för denna praxis har funnits i de flesta andra kommuner.

VI SOM KOMMUN har i alla tider uppmuntrat och gett goda förutsättningar för ungdomar att utöva musik och sång. När jag själv i slutet på 60-talet gick på Rörviks skola kunde jag och andra lämna lektionen under de 20 minuter som jag fick spela med min pianolärare, kantor Hilding Broman.  Möjligheten att gå i musikskolan har gett mig ett musikintresse som har varit till stor glädje för mig. Men mitt musicerande har också gett glädje till andra genom att jag sjungit och spelat i olika sammanhang. Allra mest har jag fått dela musikglädjen när jag jobbade med ungdomskör, gospelkör och förstås countrybandet Ulster som hade medlemmar med utvecklingsstörning. Hade något av det här blivit verkligt om jag inte fått grunden i kommunala musikskolan?

ALLA VÅRA BARN har spelat i musikskolan och sedan fått användning för sin musik. Min äldste son är numera både låtskrivare och en av kommunens allra skickligaste på bas, gitarr och piano!

VI SOM KOMMUN måste förhålla oss till skolinspektionens beslut och måste hitta en väg framåt där musikskolan kan finnas kvar och utvecklas. Vi måste hitta ett upplägg som gör det intressant att jobba inom musikskolan och då går förstås inte bara erbjuda kvällsjobb. Vi måste också hitta ett upplägg där elever som finns även ute på landsbygden enkelt kan få till musikundervisning utan att åka extra resor in till en tätort. Vägen framåt är inte bara en fråga för Sävsjö. 

MÅNGA KOMMUNER är nu nervösa över att skolinspektionen kommer till dem och ger dem samma beslut som det till oss. Jag vill därför lyfta frågan tillsammans med kollegor i hela länet och att vi i Region jönköpings län pratar ihop oss om en hållbar lösning för alla kommuner. Kanske kan vi i genom gemensam handling få till en ändrad lagstiftning. Gör vi inget är risken att detta beslut, av några statliga byråkrater och paragrafryttare, kan utarma hela sveriges fina kultur- och musikliv. Beslutet kan ta bort en viktig förutsättningen för den för vårt land så stora och framgångsrika musikbranschen

HÖR VÅR REKTOR för musikskolan, Erika Ingwall, kommentera beslutet på följande länk: