torsdag 28 oktober 2021

En förmån att få möta gymnasieelever

DET KOMMER REGELBUNDET skolelever på studiebesök till oss i kommunalhuset. Det gångna pandemiåret har dock varit ett undantag men nu är besöken igång igen. Idag har vi mött elever från Aleholmsskolans samhällsprogram.

TILLSAMMANS MED Martina och Pierre har jag informerat och svarat på frågor om Sävsjö kommun. Min roll har varit att berätta om demokrati och hur politisk styrning fungerar i en kommun. Varje gång uppmanar jag ungdomarna att engagera sig och lyfter hur viktigt det är att rösta och gärna engagera sig i något parti. Jag berättar om möjligheten att lämna medborgarförslag och komma med synpunkter. 

JAG HOPPAS att vi med studiebesöken kan motivera ungdomar till att utbilda sig till  något av alla de yrken som finns inom kommunen eller i våra företag. Jag vill att de ska inse vilken fin kommun vi har och att de är med och så småningom medverkar till utveckling genom engagemang i politik och föreningsliv!