lördag 2 oktober 2021

Roligt med gäster och kaminrenovering

DET VAR SÅ ROLIGT att åter kunna bjuda hem vänner för en trevlig kväll tillsammans! Vi är ett gäng som brukar träffas runt jul och nyår men pandemin gjorde att vi förra året inte kunde träffas förrän i slutet av sommaren.  I år blev det på första fredagskvällen efter restriktionerna nu lättats. En stor glädje att se att alla klarat sig igenom pandemin även om det varit tufft för flera.

VI HAR EN Jotul F3 vedkamin i köket och den har i minst 15 år använts mycket. Senaste den besiktades av sotaren så fick jag tipset att det nu var dags att göra en renovering eftersom en del brännplåtar börjar bli krokiga och söndriga av allt eldande. Sotaren tipsade om att ett sätt att fixa detta är att klä kaminen invändigt med något lämpligt material.

TIDIGT I VÅRAS BÖRJADE jag arbetet med denna renovering. Men när värmen kom så prioriterade jag andra saker. Under lördagen har jag återupptagit arbetet med att klä den invändigt med eldfast tegel inköpt på Lagerbutiken. Arbetet går framåt lite sakta men jag hoppas kunna bli klar så jag kan tända en brasa när det blir kallt ute.

KÄNNS GOTT MED en lördag fylld av praktiskt arbete efter att en vecka med mesta tiden framför datorn!