torsdag 1 juli 2021

Tankar och böner går till nära och kära

Ett foto från upplösningen av en gängkonflikt med
knivar utanför kommunalhuset


MINA TANKAR OCH BÖNER går denna dag till anhöriga och kollegor till den unga polis som skjutits till döds i Biskopsgården, Göteborg. För mig som har en son som är polis och som är i samma ålder som den dödade polisen känns detta dåd också personligt nära.

VI HAR FLERA EXEMPEL på att våld och otrygghet har krupit närmare oss i våra bygder. Ett exempel är det hemska knivdådet i Vetlanda. Ett annat exempel är för mig det gängbråk med knivar som jag blev vittne till utanför mitt tjänsterum i kommunalhuset för ett tag sedan. Dagens händelse visar än en gång att något måste göras för att bryta gängkriminalitet, utrota klaner och se till att vedervärdiga, kriminella galningar blir utvisade eller hamnar inom lås och bom.

EN ATTACK mot en polis är dessutom en attack mot vår trygghet, demokrati och den kristna värdegrund som behöver vara basen för hela vårt samhälle. 

MEN JUST IDAG är mina tankar och böner främst hos familj, nära och kära till den drabbade polisen i Göteborg