söndag 25 juli 2021

C-politiker behöver gå från ord till handling i biogasfrågan

Här tankar jag biogas vid vår fina anläggning i Sävsjö.
 DET ÄR BRA att våra lokala centerpartister, Matilda Henriksson och Lena Ahnstedt, i lördagens tidning har med en debattartikel om biogas! Tillsammans med två regionala centerpolitiker lyfter de vikten av att regeringen backar från sitt förslag om att inte längre anse biogas som att miljövänligt bränsle. Alldeles utmärkt text! 

 SOM JAG SKRIVIT om flera gånger här på bloggen har jag har gått i bräschen för att vi i Region Jönköpings län, länets kommuner och klimatrådet ska agera kraftfullt för att stoppa detta korkade förslag. Biogas är kanske det mest cirkulära och bästa tänkbara fordonsbränsle som finns, långt, långt bättre för miljön än exempelvis el. Jag är mycket glad över att jag har fått en 100 procentigt positiv respons. Jag känner att jag nu har gjort vad jag kan för att biogas fortsatt ska räknas som ett miljövänligt fordonsbränsle. 

 JAG TYCKER DET är viktigt att centerpartister skriver så här bra debattartiklar som den i lördagens tidning. Men det är klart att det är ännu viktigare att C som är underlag för Sveriges regering använder sin maktposition. Jag hoppas de använder sitt läge till att skapa ett lite mer miljövänligare samhälle genom att stoppa det dåliga biogasförslaget. 

PER ERIKSSON är en av undertecknarna och han är numera regionråd för centerpartiet i vårt län. I hans ansvar ligger infrastruktur och miljöfrågor. Jag har mejlat honom flera gånger i biogasärendet men aldrig fått något svar eller respons. Men han är ny på sin post och behöver kanske lite mer tid för att komma in i jobbet. Ansvarsområdet Per har i sin portfölj är viktigt för hela länet så jag hoppas han snart kommer ur startblocken och kliver fram och visar ledarskap utifrån sitt viktiga uppdrag. I biogasfrågan kan han med att använda sina partikontakter och sin position betyda mycket för länet, och landets utveckling.