torsdag 22 juli 2021

Viktigt att alltid stå upp för alla människors lika värde

DET ÄR IDAG tio år sedan den fruktansvärda massakern skedde på Utöya. 69 ungdomar miste livet i vårt grannland Norge. Detta för att man ville jobba med politik. Kallblodigt mördade av en galning som hade uppslukats nazistiska och rasistiska ideologier. 

ETT DÅD SOM DETTA är ett angrepp på demokratin. Det är viktigt att vi alla som är demokratins bärare inte någonsin ger efter för vare sig högerextremism eller islamism. 

TYVÄRR HAR samhällsdebatten och den politiska retoriken blivit allt hårdare och hårdare. En långsam förskjutning har skett i den politiska samtalstonen och det märks särskilt i sociala medier som Twitter. Det oroar mig att det inte längre verkar finnas någon gräns för anständighet. 

JAG KOMMER ALLTID att stå upp för alla människors lika värde och den kristna värdegrund som mitt politiska engagemang grundar sig på. Jag hoppas vi aldrig glömmer Utölya och att allt fler ska vakna upp över hur farligt det är när vi släpper efter för hat. 

IDAG BER JAG om styrka och mod till alla de som överlevde och alla drabbade familjer som fortfarande sörjer och har frågor.