måndag 19 juli 2021

Ännu en av pionjärerna för kd har lämnat jordelivet

"ALVAR I MÅLEN" har avlidit och därmed är ännu en av kristdemokraternas lokala pionjärer borta. 

FÖR NÅGRA ÅR sedan fick jag del av protokollen från uppstarten av Hjälmseryds KDS-avdelning. I dessa dokument fanns intressant information som för mig var helt okänd. Exempelvis att både min pappa Laile och min farfar Gustav var med och drog igång det politiska arbetet för KDS i Hjälmseryds- och Rörviksbygden.

DET ALLRA FÖRSTA KÄNDA protokollet är från ett årsmöte. Det hölls hemma hos Alvar Svensson i Målen den 20 april 1967. Alvar Svensson valdes till sekreterare och eftersom detta första möte var hemma hos honom så bjöd han och hustrun årsmötesdeltagarna på fika.

FÖR ETT PAR ÅR SEDAN träffade jag Alvar och vi samtalade då om de tuffa och arbetsamma första åren för KDS. De var bara en liten skara och dessa fick göra allt arbete själva. Ekonomin bestod av det de skänkte själva.  

JAG ÄR SÅ TACKSAM över allt det arbete som Alvar, Agne, Gösta, pappa och farfar och många fler lade ner de för att lägga grunden för det kristdemokratiska parti som jag sedan också har fått vara en del av. Ett parti som utvecklats och fått allt större förtroende och sedan senaste valet är kommunens största parti.

MINA ALLRA VARMASTE tankar går till Alvar Svenssons hustru Britta och till barnen med familjer

PÅ FÖLJANDE LÄNK kan du protokoll från det första årsmötet som hölls hemma hos Alvar:
https://savsjo.blogspot.com/2021/07/annu-en-av-pionjarerna-for-kd-har.html#more