söndag 19 september 2021

TBN-konsert som berör och kanotreflexion om kyrkoval

Solsken och fika under kanotfärd
DET VAR MEST MOLNIGT men solen tittade emellanåt fram under söndagseftermiddagen. Hustrun packade en fikakorg och vi gav oss ut på en kanottur för att njuta av frisk sjöluft men också för lite strandhugg för att kolla efter svamp.

DET ÄR KYRKOVAL och för mig har Svenska kyrkan en central roll både personligt och för oss som kommun. Kyrkan betyder mycket för många och gör en mycket bra insats som blir alldeles särkilt viktig vid stora händelser i familj eller samhälle.  

ÄVEN OM JAG ÄR politiker tycker jag att Svenska kyrkan snarast borde befrias från partipolitiken. Kyrkans uppdrag är att förmedla kristen tro och ge oss andliga perspektiv på livet. När jag läser det partierna vill med kyrkan finns inte ett enda uns av detta med. Man vill att kyrkan ska vara grön, den ska vara jämlik, den ska stödja integration, den ska vara en god arbetsgivare, den ska vara avgiftsfri..... Listan på allt politiken vill med kyrkan är lång. Men inget av partierna säger något om det som är kyrkans uppdrag och hela berättigande. Jag hoppas innerligt detta är sista gången politiska partier får klampa in i kyrkans värld. Nästa gång hoppas jag att det är de som är aktiva i gudstjänstlivet som själva får bestämma över hur kyrkans ska styras och får makt över vad kyrkan ska prioritera.

APPROPÅ KYRKA så kan jag rekommendera den fantastisk konserten "Worship Forever"  med Michael W. Smith, Amy Grant, Tauren Wells och Matt Redman. Även om den inte är inspelad i en kyrkolokal är det en mycket andligt stark konsert. En konsert som berör. Denna konsert finns nu att se på stockarydsbaserade TBN Nordic och går även att se på Youtube  via denna länk: