torsdag 3 oktober 2019

Tre möten med föreningar och rätt besked om tåg

Ett spanskt höghastighetståg
JAG TROR INTE DET är någon annan kommun som har ett så livligt föreningsliv som just vår kommun. För min del blir det tydligt bland annat genom de dagliga kontakter jag har med föreningsengagerade personer.

UNDER TORSDAGEN har det varit möte med företrädare för idrott och sport om behovet av mer föreningstider i sporthallar.
    Jag har träffat ledningen för StenSturefestivalen för att samtala om framtiden. En förening som ligger mig lite extra varmt om hjärtat eftersom jag en gång var med och startade denna. Det var på den tiden när jag var orkesterledare för countrybandet Ulster och hade mitt arbete inom daglig verksamhet.
    Under torsdags kvällen har jag träffat lokalgruppen för föreningen Israels vänner. En förening som planerar ett angeläget och intressant arrangemang i badhuset Vrigstad på eftermiddagen den 27 oktober. Det blir besök av personligheter som är en del av vår lokala historia och det kommer bli information om hur viktigt det är att säga nej till antisemitism.

NI SOM FÖLJER mig vet att jag är kritisk till Jök-partiernas planer på höghastighetståg. Detta orimliga 500 miljardersprojekt skulle skada landets ekonomi allvarligt. Förmodligen skulle det under mycket lång tid minska utrymmet för grundläggande välfärd och tränga ut nödvändiga satsningar på andra vägar och stambanor. Läget för befintliga stambanor är redan nu kritiskt och underhållet kraftigt eftersatt. Senast idag meddelande Trafikverket att de lägger järnvägsunderhåll för 350 miljoner på is.

JAG BLEV DÄRFÖR positivt överraskad när Liberalerna för några dagar sedan började vackla i frågan höghastighetstågen. Nu kom också beskedet från mitt parti att de säger nej och det var för mig egentligen ett väntat besked och förstås bra. Kristdemokraterna har profilerat sig på att prioritera vård och omsorg högt. De har talat om hur viktigt det är att säga nej till slöseri och skrytbyggen i kommunerna. Om det statliga slöseriet har det inte talats så mycket fram tills nu. Så beskedet om nej till det makalösa slöseriprojektet och skrytbygget höghastighetståg var riktigt såväl som synnerligen positivt!