tisdag 10 september 2019

Tacksam för välsignande bromöten med Harald

Harald Andersson i sin
krafts dagar
DET VAR MÅNGA som samlats när vi i Allianskyrkan Sävsjö tog ett sista avsked av Harald Andersson. En fin begravningsgudstjänst med Mats Sturesson som officiant och inramning av flera kända andliga sånger.

HARALD ANDERSSON var en omtyckt pastor och han har haft anställning i många församlingar i våra bygder. Under min uppväxt var han pastor i Rörvik och en period i slutet av sitt verksamma liv var han pastor i Alliansförsamlingen i Sävsjö.

MINA STARKASTE MINNEN av Harald är alla gånger jag mött honom på stora järnvägsbron i Sävsjö. Jag på väg till lunch på Högliden och Harald på en rask promenad för lite frisk luft och motion. Ibland utbytte vi bara några ord, ibland samtalade vi en liten stund. Varje gång utan undantag så fick jag styrkeord och uppmuntran som "Gud välsigne dig i ditt viktiga arbete för vår kommun" eller "Vi har med dig i våra böner". Att efter tuffa möten, telefonsamtal och slitsamma politiska diskussioner möta Harald på bron har gett mig så mycket positiv energi och inspiration att jobba vidare.

HARALD HAR NU FLYTTAT hem till sitt himmelska hem. Han har mött sin älskade Anita och jag tror att han nu också har mött min mamma Ulla och pappa Laile som han kände väl sedan tiden i Rörvik.  Vem vet, kanske har han till mamma och pappa berättat om våra många välsignade möten på järnvägsbron i Sävsjö.

JAG KÄNNER IDAG TACKSAMHET för vad Harald fått betyda för mig och många, många andra. Jag tänker på barnen med familjer och ber att de ska känna tröst i sorgen.