onsdag 25 september 2019

Amazing Grace omtumlande upplevelse

En bild från filmen Amazing Grace
VILKEN OMTUMLANDE upplevelse det var att se känna och beröras av filmen Amazing grace. Aretha Franklin, gospelkören och gudtjänstdeltagarna i den lilla babtistkyrkan i Los Angeles skapar en stämning och känsla av gudsnärvaro som blir så påtaglig att den känns in i märg och ben. Att på bioduken i Kulturhuset få vara med om denna konsertupplevelse var för mig något långt, långt utöver det vanliga!

FILMEN ÄR EN dokumentation av en skivinspelning som gjordes 1972.  Inspelningen har blivit världens genom tiderna mest sålda gospelalbum. Jag köpte denna dubbel LP i mitten på 80-talet och blev så berörd av Arethas sång och stämningen i kyrkan.Sångerna har sedan hängt med genom åren och inspirerat, tröstat och berört mig. För några år sedan köpte jag detta dubbelalbum på cd numera lyssnar jag emellanåt på den via Spotify. 

DEN HÄR SKIVAN och filmen passar nog inte alla men för mig var det en helt fantastik upplevelse att få sitta ner i Röda kvarn och tas med till 1972 och baptistkyrkan i Los Angeles.