måndag 25 februari 2019

Rätt ska va rätt om satsning på funktionshindrade

Det är viktigt att staten tar betalningsansvar
för LSS och personlig assistans 
STÖD OCH LIVSVILLKOR för funktionshindrade är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har många vänner med funktionshinder och jag har också jobbat på ett sådant boende och haft ansvar för daglig verksamhet. För mig har det därför känts mycket bra att vi inom kd värnat dessa frågor lite extra.

DET ALLRA SENASTE exemplet på detta är den gemensamma kd och m budget som fick riksdagens gillade strax innan nyår.  I budgeten gavs regeringen uppdraget att "skyndsamt återkomma med lagförslag som säkerställer att behov av hjälp med andning och sondmatning ska anses vara grundläggande behov som kan ge rätt till personlig assistans"

DETTA VAR ETT BRA BESLUT som återställer en självklar rättighet för personer med omfattande funktionshinder! Det känns samtidigt minst sagt märkligt att när kd-m budgeten nu genomförs slår sig koalitionen med s/c/l/mp/v för bröstet och säger att förbättringarna i LSS är ett resultat av Jöken (Januariöverenskommelsen). Som jag skrev här på bloggen tidigare var centerpartiets krav för att släppa fram Löfven i stort den motsatta och de menade att LSS i högre grad skulle föras över i kommunernas knä.

JAG TYCKER DET är utmärkt att staten tar sitt ansvar och nu fixat till den viktiga rätten till assistens för sondmatning och hjälp med andning. Jag hoppas att staten också fortsättningsvis tar fullt ansvar för LSS och att därmed centerkravet att föra över ansvar till kommunerna hamnar i papperskorgen.

Tidigare inlägg om LSS:
https://savsjo.blogspot.com/2019/01/kohandel-underlag-for-regering-och-ger.html