måndag 4 februari 2019

Praktisk kommunpolitik


"PRAKTISK KOMMUNPOLITIK" är ett utbildningsmaterial för kristdemokrater i styrelser och nämnder som jag tog fram första gången efter valet 1994, alltså för hela 25 år sedan! Efter varje val har det skett uppdateringar och förbättringar och på kvällens gruppmöte har vi gått igenom årets upplaga. Det blev många bra synpunkter och intressant samtal om uppdraget som politiker i Sävsjö kommun.

UNDER DAGEN HAR JAG fått jobba med "Praktisk kommunpolitik" utifrån mitt arbete som kommunalråd.
    Kontakten med människor ger efterhand många goda personliga relationer. En sådan är med en äldre mycket speciell krutgumma som jag genom åren haft mycket kontakt med. Vi har haft häftiga diskussioner om både ett och annat. Men jag har också av denna mycket speciella person fått goda råd och tips.  När jag för ett antal år sedan blev av med körkortet var hon den första som ringde och erbjöd att skjutsa mig i sin bruna Saab V4. Just nu mår hon inte bra och ringde för att fråga om hjälp med handling av matvaror, förstås för mig självklart att ställa upp och göra en gentjänst.

MÖTET MED ALLA härliga medborgare är verkligen fascinerande i uppdraget som kommunalråd i en liten kommun!