onsdag 7 december 2016

Tvärstopp blev akutbesök

Om ni någon gång hör att det i sjukvården talas om "kokosmannen" så är det bara att erkänna att det är mig de pratar om.  I maj 2012 blev det nödvändigt att ta bort min tjocktarm sedan dess lever jag med en så kallad ileostomi, alltså en stomi ansluten till tunntarmen. Den har för det mesta fungerat bra men igår blev det stopp. Jag försökte med att dricka vatten, massera, gå i trappor, språngmarscher men inget hjälpte. Efter att rådgjort med sjukvårdsrådgivning blev det resa till akuten i Eksjö där jag kom in 23.00. Duktiga sköterskor och läkare jobbade tålmodigt och länge med diverse metoder för att få igång stomin. Efter många om och men konstaterades en propp av kokos. Med insprutningar av saltvatten i tarmen, utsugningar med mera så kom så småningom funktionen igång igen vid tretiden i natt. Vilken härlig känsla! Läkaren konstaterade med ett smil att jag efter detta besök kommer omtalas på sjukhuset som kokosmannen. Så hör du det, vet du vart det kommer ifrån.

Tacksam för det professionella bemötandet av ett proffsigt team. Tack än en gång till Höglandssjukhuset i Eksjö för bra vård