lördag 24 december 2016

Önskar dig en ljus och riktigt God Jul

I våra äldreboenden, på gator och torg har vi som kommun ordnat julgranar såväl som stjärnor för att dessa ska sprida ljus. Vi tänder också i våra hem stearinljus, adventsljusstakar och julstjärnor. Allt för att sprida julstämning och göra det lite ljusare så här när det är julafton och dessutom ruggigt ute.

För mig handlar detta också om det mest centrala i julens budskap. När profeten Jesaja hundratals år i förväg förutsåg Jesu födelse så säger han  ”Det folk som vandrar i mörkret ska se ett stort ljus….” Jesus säger själv i evangelierna att ”Jag är världens ljus” För mig är julens budskap också ett budskap om hopp och ljus.

När vi följer det som händer i världen och möts av allt det hemska och destruktiva från Aleppo, Berlin…  så är det mörker som präglar vår tid. I dag är det därför så välgörande att få del av julbudskapet om ”Ett stort ljus” Detta är vad både du, jag och vår värld behöver.

I dag är det julafton, njut av gemenskap och julstämning. Men missa inte det som är julens centrum och huvudperson. Jesus Kristus är ljuset som idag vill förmedla hopp och lysa upp vårt inre! Kära bloggläsare, nu vill jag önska dig en riktigt god och välsignad jul!