fredag 30 december 2016

Fult dela ut förgiftad gåva och sedan skylla på kommunerna

Helene Hellmark Knutsson
Sällan blivit så uppretad och arg som när jag idag hörde ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson (S), skylla statens fiasko med lärarlönelyftet på kommunerna.

 Regeringen har genom en unik statlig inblandning i lönepolitiken delat ut tre miljarder till Sveriges kommuner. Man har sedan skickat med tydliga kriterier som medför att endast en del lärare får del av pengarna. I vår kommun har genom samtal med fackliga organisationer och arbetsgivare gjorts en generös tolkning av regelverket för att mildra de negativa effekterna. Rektorerna har sedan haft en otroligt svår uppgift att göra prioriteringar bland sina lärare. Trots generös tolkning blir effekten ändå att en del lärare blir utan lönetillskottet och dessa blir så klart besvikna. Flera beskriver att det skapat osämja i lärarrummen och den växande löneklyftan skapar A och B-lag. Några lärare i vår kommun har av denna anledning, ledsamt nog, valt att säga upp sig för att söka tjänster i andra kommuner.

Jag har under hösten fått samtal och mejl från bittra lärare. Flera lärare är besvikna på mig och på kommunen för att det blivit så här. Det har verkligen känts tråkigt och orättvist att oförskyllt få hantera frustrationen från duktiga medarbetare. När jag dessutom hör ministern skylla fiaskot med den ”förgiftade gåvan” på kommunerna så var, i alla fall för mig, måttet rågat. Hon borde självklart varit rakryggad nog att ödmjukt erkänna misstaget, tagit sitt ansvar och, istället för att skylla på kommunerna, bett Sveriges lärarkår och kommuner om ursäkt för det stora misstaget att blanda sig i lönepolitiken. Om hon inte inom en vecka korrigerar detta uttalande tycker jag Statsministern bör överväga om han ska lyfta bort henne från ministeruppdraget.

Tur att jag efter att lyssnat till Helene Hellmark Knutsson istället fick in P1:s vinterprogram med Tomas Sjödin. Vilken klokskap, vilken balsam för själen att lyssna till honom efter att varit så fruktansvärt arg. Avslutade dagen med att kolla på hockey tillsammans med äldste sonen. Djurgården vann över Frölunda och HV71 vann över Linköping. Dagen som började i vredesmod fick därmed ett glatt och positivt avslut!