måndag 26 december 2016

Från mörkrum till Capture One

Uppstarten av fotoklubben Bländaren Fix. Här jag med Urban
Dagman, Eilert Gustavsson, Klas Sjöstrand och Ingemar Frej
Fotot taget i början av 80-talet i mitt  föräldrahem
på Nygatan 21 i Rörvik
Annandag jul, skön hemmadag! Har idag tittat på gamla diabilder, svartvita foton och sorterat i oordningen bland årets alla digitalbilder.

Ni som följer mig här på bloggen vet att jag fotograferar en hel del och att kameran hänger med i vått och torrt. Faktum är att kameran är ett av mina viktigaste arbetsverktyg för att dokumentera och beskriva.

För mig har fotografering ända sedan ungdomen varit ett stort intresse. Jag tror att inspirationen till att fotografera kommer från min farfar "Gustav i Föreberg". Han var en verklig allkonstnär som lagade klockor, byggde allt från hus till fioler och var sina sista år som yrkesverksam mest anlitad som rörmokare. I unga år var han en av de första i Hjälmserydsbygden som hade bil och dessutom kamera så han var ofta anlitad på bröllop och begravningar för att fota och skjutsa. Som liten grabb fascinerades jag av hans fyrkantiga lådkamera och över att han använde magnesium för att lysa upp motivet istället för som idag använda blixt.

Mitt fotointresse ledde i början av 1980-talet fram till ett initiativ att starta fotoklubben "Bländaren Fix". Ett gäng unga fotoentusiaster delade i klubben med sig till varandra om fotograferingens ädla konst. Under många år bedrev vi i fotoklubben också fotogrupper som ungdomsverksamhet inom kyrkan, både i Rörvik och Stockaryd. Vi byggde upp riktiga mörkrum på båda orterna där vi framkallade filmer och gjorde foton. Under ett antal år jobbade jag också med fotografering och mörkrumsarbete som en del av den dagliga verksamheten vid Lövängen i Stockaryd.

Genom åren har jag alltid fotograferat men nu har jag lämnat analoga kameror som Rolleiflex och Nikon FE och plåtar med en digital Sony a6000. En helt fantastisk kamera som både är liten men trots det har en riktig APC-sensor.  Den digitala tekniken är bra men man behöver även nu, precis som på den gamla analoga tiden, ha koll på hur man hanterar, ISO, bländare och slutare om man ska ta riktigt bra foton. Efter fotograferingen behöver man idag inte jobba i mörkrum med diverse vätskor som framkallare och fixvätska utan jobbar istället med datorn. För min del använder jag numera det danska bildredigeringsprogrammet Capture One Pro 10 som alla vi Sonyanvändare får köpa för endast en femhundring. Ett mycket proffsigt verktyg som har hur många möjligheter som helst. Ett program som jag, efter att testat båda, tycker slår omhuldade Lightroom med hästlängder.

Använder någon av er bloggläsare Capture one Pro 10? Skulle vara kul att få kontakt med någon här i bygderna som jobbar med detta verktyg för att utbyta tips och erfarenheter!