fredag 29 september 2023

Statsministern missade det viktigaste av allt

STATSMINISTERN HAR TALAT till nationen och det visar att vi har ett allvarligt läge. Det som Ulf Kristersson adresserar och som kräver handling är allt det gängrelaterade våld som eskalerar. Ständigt nya rapporter om tragiska skjutningar och sprängdåd måste få ett slut.

VERKTYGSLÅDAN OCH RETORIKEN är samma som vi hört så många gånger och ibland även från mitt parti. Det ska bli hårdare tag. Dessa unga brottslingar ska "jagas" "besegras" "låsas in" "utvisas" "visiteras". För att visa att man gör allt som man kan ska nu även militären kopplas in för att hjälpa till med brottsbekämpningen. 

JAG HÅLLER MED OM att det kan behövas hårdare tag och vi som samhälle måste visa att det som sker är oacceptabelt. Det jag förvånas mest över är att statsministern i sitt tal inte en enda gång nämnde att vi måste minska utanförskapet. Han lyfte inte hur viktigt det är att barn och unga får goda uppväxtvillkor. Grogrunden för allt detta elände är att det tyvärr finns så många barn som far illa och som lever i splittrade familjer. Det är många pojkar växer upp med en frånvarande pappa och som lätt fångas upp av gäng och kriminalitet.

SKA VI LÅNGSIKTIGT hantera den ökade brottsligheten bland unga så måste vi se till att ge barn goda värderingar och en trygg uppväxt. En sak som jag tycker kan vara bra, utifrån talet från statsministern, är att han, för unga som hamnat i kriminalitet, vill ta bort sekretesshinder mellan olika myndigheter. Det tror jag behövs och kan hjälpa till att hitta individuella planer utifrån en helhet.

JAG ÄR ÖVERTYGAD om att vi ännu tydligare behöver stå upp för vår kristna värdegrund och lyfta fram familjen som en grundbult i samhället. Vi måste värna våra mjuka värden och jobba intensivt för sammanhållning. När det behövs ska vi också säga ifrån och vara beredda att ta hårdare tag.

FÖR NÅGOT ÅR SEDAN skrev jag tillsammans med Andreas Carlson en insändare som nu är mer aktuell än någonsin tidigare. Du kan läsa den på följande länk: https://savsjo.blogspot.com/2021/09/skriver-med-andreas-om-familj.html