söndag 3 september 2023

Sagan om den lilla lilla gumman

DEN HÄR HELGEN har två av våra barnbarn med föräldrar varit hos oss. Vi har tagit en båttur, plockat och smakat på bär och grönsaker i trädgården, ätit gott tillsammans och hitta på olika saker. Treåringen gillar böcker och i vår bokhylla är just nu den stora favoriten Sagan om den lilla, lilla gumman. Denna har jag nu läst gång på gång! Intressant är att denna bilderbok var den allra första från Elsa Beskow och den kom ut 1897 när hon var 23 år. Hon både illustrerade med bilder och skrev texter. Elsa Beskow var väldigt produktiv och gav ut många bilderböcker för barn som sedan blivit riktiga klassiker. Böcker som Tant Grön, tant Brun & tant Gredelin, Puttes äventyr i blåbärsskogen och Sagan om den nyfikna abborren.

SAGAN OM DEN LILLA LILLA GUMMAN fick jag av min moster Inga när jag var tre år, alltså för ungefär sextio år sedan. Nu läser jag den för barnbarn som är precis lika gamla som när jag fick den en gång. Visst är det fantastiskt att en barnbok som skrevs för drygt 125 år sedan gillade jag som treåring och den är populär för barn nu 2023. Detta trots att utbudet för barn är så enormt stort idag. Det visar vilken kvalitet det var på Elsa Beskows arbete!