lördag 10 december 2022

Stolt över att få lämna vidare till första KSO-kvinna

Utdrag från veckans nummer av Dagens Samhälle
I VECKANS NUMMER av tidningen Dagens Samhälle görs en kartläggning av hur långt Sveriges kommuner kommit när det gäller jämställdhet på uppdraget som Kommunstyrelsens ordförande. De konstaterar att Sävsjö, med Therese Petersson, är en av de kommuner som nu får sin första kvinna på posten. Mycket positivt!

DET ÄR ETT STORT bekymmer att jämställdhetsarbetet synes vara satt på undantag i de flesta partierna i vår kommun. Vi i KD har lyckats bra men behöver också jobba vidare. I en del andra partier går utvecklingen åt fel håll.

SETT TILL ORDFÖRANDEPOSTER har dock i princip alla nämnder och styrelser haft både män och kvinnor. Detta gäller även den politiskt högsta posten, Kommunfullmäktiges ordförande. Detta ämbete hade Elisabeth Lilja (M) under ett antal år och blev känd som en driven och duktig ordförande.

LITE SKOJIGT ÄR att jag för rätt exakt 10 år sedan uttalade mig om att jag ville att en kvinna skulle bli min efterträdare. Jag nämnde redan då Therese Petersson som tänkbar ny ordförande i kommunstyrelsen. Något som alltså nu förverkligats. och det känns förstås kul. Läs gärna följande länk som kommer från Höglandsnytt:
www.hoglandsnytt.se/stefan-gustafsson-kd-en-kvinna-ska-eftertrada-mig/

Läs gärna också ett färskt, bra reportage om Therese Petersson från tidningen Världen Idag på denna länk: