fredag 2 december 2022

Biogas och minskning av länstrafik på kommunalt forum

I väntan på tåget han jag med att flanera runt i 
Jönköping. En på många sätt fin stad
BIOGAS OCH LÄNSTRAFIK var det som fick mest uppmärksamhet när politiker och tjänstemän från kommuner och regionen samlades i Jönköping för Kommunalt forum.

DET FINNS EN biogasöverenskommelse som jag var med och tog fram för hela länet. Det utvärderades under mötet hur kommuner och regionen följer denna. Min uppgift var att redovisa för Sävsjö och det gjorde jag med glädje utifrån att vi är en av de kommuner som lyckats bäst med att använda biogas. För oss är biogasfordon alltid förstahandsvalet och just nu  med 60 % biogasfordon i egna fordonsflottan! All fordonsgas som köps in är biogas och 95 % av allt källsorterat matavfall går till biogasproduktion . Vår stora utmaning är att det brister i tillgång på fordon att köpa in och att det är svårt använda biogas om man mest använder bilen långt från vår biogasmack i Sävsjö.

NÄR DET GÄLLER JLT så har de stora ekonomiska bekymmer utifrån ökade kostnader. Besparingar kommer ske men tågtrafiken kommer men inte förändra och det är positivt. Däremot kan busslinjer reduceras eller tas bort och det är inte bra. Faran finns att JLT mest satsar på de linjer som har många resenärer och när lite använda linjer försvinner kan det vara så att enda möjligheten att åka kollektivt helt försvinner på en del håll i vår landsbygd. Det blir viktigt att bevaka denna fråga framöver.

FÖR MIN DEL samåkte jag till Jönköping i en biogasbil och tog sedan stadsbuss och tåg för resan tillbaka till Stockaryd! Det kändes som ett helrätt resval idag!