måndag 2 maj 2022

Högtidstal för vital hundraårig hembygdsförening

Musikskolan inledde sin del med en trio trumpeter
som spelade en fanfar
JUST DEN 2 MAJ för hundra år sedan bildades det som idag är Sävsjö hembygdsförening. Detta firades under festliga former i Kulturhuset. Det bjöds musik av Sävsjö kommunala musikskola och styrelsen förmedlade axplock från åren som gått. Jag var med som representant för Sävsjö kommun och höll ett högtidstal och överlämnade blommor och en penninggåva. 

I MITT TAL lyfte jag fram hur viktig Hembygdsföreningen och hela civilsamhället är för att skapa tillfällen att träffas och ordna mötesplatser. Detta något som vi de gångna åren sett betyder så mycket för vår kommun och våra invånare. Jag nämnde om att med den oro vi ser i omvärlden så behöver vi tillsammans också i kommande tider visa att vår samhällsgemenskap är stark. Jag konstaterade att Hembygdsföreningen med sina 100 år överlevt olika tider och haft betydelse för människor i vår kommun i tider när världen varit i gungning. Denna förening har varit viktig för människor under de gångna åren och behövs nu så väl som i framtiden. Jag avslutade med hur viktigt det är med Hembygdsförenings arbete med att dokumentera och bevara vår historia och som representant för Sävsjö kommun utryckte jag vår kommuns stora grattis till Sävsjö Hembygdsförening 100 år!