söndag 29 maj 2022

Barnbarn och många minnen av mamma

VI HAR HAFT HAND om ett av våra barnbarn i helgen. Föräldrarna har varit på långväga bröllop och för oss roligt att ha ett barnbarn hemma att få rå om lite extra. Under söndagens eftermiddag har vi sedan samlats som familj och firat en uppskattad mor, mormor, farmor och svärmor.

MORSDAG ÄR FÖR mig många minnen, både sorgliga och glada. På just morsdag för 30 år sedan avled min mamma som då bara var 58 år. Två år tidigare hade min pappa avlidit, också mitt i livet. Den dag när mamma sedan begravdes föddes min första son på natten. Jag åkte hem från BB och duschade för att sedan åka till begravning.

DET ÄR TUFFA minnen och i alla år har jag känt sådan saknad efter mina föräldrar, Ulla och Laile. Men samtidigt har egen familj, barn och nu barnbarn gett en glädje som bär genom livet.

"SORGEN OCH GLÄDJEN, de vandrar tillsamman, medgång och motgång här ständigt följs åt. Skyar med solsken, och suckar med gamman skiftar alltjämt på vår jordiska stråt" skrev på 1600-talet den danska biskopen Thomas Kingo. Textraden finns i en psalm och idag beskriver den så väl min upplevelse.