lördag 7 maj 2022

Bondefrukost med samtal om viktigt för Hjälmserydsbygden

THERESE PETERSSON och jag var på lördagsmorgonen inbjudna för att vara med på "Bondefrukost". Det var Hjälmseryds LRF-avdelning som bjöd in och platsen det härliga Suzis café. Vi och några centerpartister var med för att berätta om politik och aktuella frågor för Hjälmserydsbygden.

JAG BERÄTTADE om min egen personliga koppling till Hjälmseryd och just Filadelfiakapellet, det som nu är Suzis café. Ett hus som min farfar byggde och där jag växte upp under 1960-talet. Jag kunde också berätta om helt nya uppgifter som visade att min farfar och pappa var med och startade den första KDS-avdelningen här för nästan exakt 55 år sedan.

THERESE GJORDE EN FIN presentation både personligt och som politiker. En bra presentation av Kristdemokraternas namn till nytt kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

MIN ROLL VAR att gå igenom ett antal aktuella frågor som är särkilt viktiga för Hjälmseryd och landsbygden runt omkring. Vi pratade om järnväg, länstrafiken och att vi lyckats få med riksväg 30 för åtgärder i trafikverkets regionala plan. Vi nämnde kort om bredband och om bygget av en ny skola i Rörvik. Skolan behöver bygdens stöd när det gäller elevunderlag och rekrytering av lärarkompetens.

OLIKA FINANSIREINGSMÖJLIGHETER var en del av vår information. Leader Linné har pengar att söka och är ett samarbete som kommer fortsätta och utökas framöver. Det finns 800 tusen kronor årligen i Orts- och byautveckling där det går att söka medel för olika åtgärder i bygden. Jag föreslog att Statliga så kallade LONA-bidrag borde användas för upprustning av naturområdet Starhult.

EN SISTA DEL i vår information handlade om den kommande översiktsplanen och alla uppmanades att ta del av denna och lämna synpunkter. Vi nämnde också om Ukrainakrisen och dess konsekvenser. Det är angeläget att vara vaksam över felaktig information och vara förberedd på olika störningar när det gäller el, internet med mera. 

BONDEFRUKOSTEN är ett mycket trevligt initiativ och det blev många samtal och diskussioner som höll på långt efter att träffen avslutats. Tack Suzis café för en god frukost och Hjälmseryds LRF-avdelning för ett bra arrangemang!