VI I KOMMUNLEDNINGEN har haft möte med Eva Fälth och Lars Lundberg från Swedbank. Detta för att få information om planerna för bankens Sävsjökontor. Vi har via media fått del av att det inte längre är öppet på banken, så vitt man inte i förväg bokat tid. I anslag och utskick har meddelats att banklokalen i Sävsjö från 21 mars omvandlats till ett "Rådgivningskontor". Många invånare har hört av sig och bett kommunen agera för att vi ska få behålla ett riktigt bankkontor i Sävsjö kommun.
VID VÅRT MÖTE MENADE Eva och Lars att avsikten inte är att lägga ner utan att långsiktigt ha kvar en bankverksamhet i Sävsjö. De såg omorganisationen som ett sätt att ge bättre service för sina kunder men medgav att för vissa ärenden och kunder kan det bli bekymmer när det inte längre går att göra spontanbesök. Vi uppmanade banken att hålla öppet åtminstone några timmar i veckan men fick inget gehör för det. Positivt var dock att de lovade att bankkontoret inte bara ska vara ett "Rådgivningskontor" utan ett "Fullservicekontor". Alla typer av bankärenden ska gå att hyggligt enkelt ordna i Sävsjö också framöver. Dock måste alla boka tid, även för småärenden. De lovade att förbättra kommunikationen med kunder och kommuninvånare och ge möjlighet till bättre direktkontakt med banken via mejl och telefon.
VI SAMTALADE om det allt större behovet av kontanter och att säkra löneutbetalningar utifrån förändrat säkerhetsläge och eventuella kommande bekymmer med datasystem.
VI HADE HOPPATS att banken, efter dagens möte, skulle öppna för spontanbesök men är trots allt nöjda med att den lokala närvaron är kvar. Det är bra att Swedbank också framöver kommer ge oss invånare kommunen professionella banktjänster och god service lokalt, om än endast vid bokade besök.