tisdag 3 augusti 2021

Sommarprat som ger insikter om synen på äldre

Ingemar Skoog  Foto: Henrik Brunnsgård
DAGENS SOMMARPRAT är det som för mig hittills känts allra viktigast! Ingemar Skoog är överläkare och äldreforskare och han talade om en ”välmenande ålderism” som under pandemin allvarligt försämrat livet för många äldre.   

INGEMAR PRATAR om risker i relation till livslust och vad som utgör ett lyckligt liv. Han visar hur lite vårt samhälle vet om åldrande och att äldre allt för ofta betraktas som hjälplösa. Vi överbeskyddar äldre, pratar med dem som barn och försöker rädda dem från alla risker. Samtidigt tar vi därmed bort livsglädjen och det går inte utesluta att vårt synsätt på äldre kan påskynda demens.

I SOMMARPROGRAMMET lyfter Ingemar Skoog fram att människor över 70 i dag mår bättre, är friskare, intelligentare, har bättre relationer och känner sig lyckligare än tidigare generationer. Han har skapat begreppet att 70 är det nya 50. 

INGEMAR SKOOGS sommarprat är ett av de program från i år som jag kommer att bära med mig. Han förmedlar viktiga insikter och tankar som för mig är viktiga att ta med mig i mitt arbete som politiker.  Lyssna gärna på detta du också för jag tror vi alla tänka till över vår syn på äldre!  

DU HITTAR PROGRAMMET på följande länk:
https://sverigesradio.se/avsnitt/ingmar-skoog-sommarprat-2021