tisdag 17 augusti 2021

Det behövs fler nattvandrare

Hustrun och jag är ofta ute och vandrar runt i Stockaryd
DET BEHÖVS FLER nattvandrare som är ute i Sävsjö stad och våra samhällen. För att stimulera till detta har kommunen gått ut med ett erbjudande till föreningslivet om att de kan få en ekonomisk ersättning om de är ute kvällar och nätter. Tanken är att när fler vuxna är ute skapar det lugn och gör också ungdomar mer trygga.

DET ÄR ETT STORT bekymmer att psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Pandemin har under våren tvingat fram beslut om hemstudier i skolan och att fritidsgårdar och andra aktiviteter varit stängda. Faktorer som gjort att det blivit en uppgivenhet och trötthet bland ungdomar. Nu tror vi att pandemin släpper sitt grepp. Planeringen är att eleverna kan gå till skolan som vanligt och aktiviteter både i kommunal och föreningsregi startar upp igen. Nu gäller det att ta tillvara det nya positiva läget!

I MITT JULTAL uppmanade jag oss vuxna att vara ute mer och "nattvandra" i alla våra orter utifrån det läge vi hade då. Om vi under den här hösten igen anstränger oss lite extra för att se och möta ungdomar tror jag vi kan få en mycket god utveckling. Med fler nattvandrare, mer aktiviteter och samlingsplatser igång kan vi framåt ge bra förutsättningar för våra ungdomar!

På följande länk kan du höra intervju med mig om detta i radions P4:
https://sverigesradio.se/artikel/savsjo-kommun-lockar-med-pengar-nattvandra-och-fa-3000-kronor