måndag 29 juli 2019

Overshoot Day visar att vi behöver ändra livsstil

Av dagens post sparar vi Smålands
Dagblad och reklambladet från vår
lokala livsmedelsbutik, Tempo.
UNDER MÅNDAGEN var det ”Overshoot Day”, alltså dagen då jordens förnybara resurser tar slut för i år. Eftersom jordens befolkning använder mer och mer resurser förflyttas "Overshoot Day" tidigare varje år. Från nu och resten av året så lever vi på resurser som vi lånar av våra barn och barnbarn, det känns inte bra.

SKA DET BLI ÄNDRING så måste vi alla börja med att i vår vardag använda mer förnybara resurser och ändra vår livsstil till att bli mer hållbar.

ETT DAGLIGT resursslöseri som vi utsätts för är den reklam som kommer i våra postlådor. Det är stora mängder oönskad reklam som produceras, trycks och körs ut. För vår del slänger vi nästan all reklam direkt. Med dagens digitala möjligheter måste denna onödiga reklam kunna tas bort eller åtminstone minskas radikalt.

MITT BIDRAG när det gäller minskad tryckning och postutkörning är att jag, med ett undantag*, prenumererar på tidningar digitalt. Världen idag, Dagen, Råd och Rön, MC-nytt är några av de tidningar som jag tidigare läst på papper men nu får som digitala utgåvor. Readly är en mycket smart app som jag använder för att läsa några av mina tidningar digitalt!

* Undantaget är Smålands Dagblad som jag ett tag till vill ha som pappersupplaga.