måndag 22 juli 2019

Du visste nog inte om mig...

Du visste nog inte att jag fått en
orgelutbildning på detta fina instrument
... ATT JAG FÅTT utbildning till organist på den enorma kyrkorgeln i Filadelfiakyrkan, Stockholm. Det var under åren 1985-86 när jag gick på Brommaskolans musiklinje. En del i utbildningen var att varje vecka gå till Filadelfiakyrkan för att under ledning av  Lars-Erik Holgersson få orgellektioner. Känslan att spela på denna stora orgel, med alla sina pipor, var mäktig och en upplevelse långt utöver det vanliga. En speciell känsla var också att få lektioner av en så stor musikprofil som Lars-Erik Holgersson.

JAG LÄSER I tidningen Imusiken att Filadelfiaförsamlingen i Stockholm har beslutat sig för att göra sig av med sin fina orgel. En renovering och modernisering ska göras av kyrkan och då menar man att detta instrument tar för mycket plats. Nu ska istället lokalerna anpassas för lovsångsteam och andra mer moderna musikformer. Jag inser att lokalerna behöver moderniseras men utifrån mitt perspektiv är det oerhört sorgligt att den fina orgeln ska slängas ut och att det inte är möjligt att i kyrkan finna utrymme både för fin orgelmusik så väl som mer moderna toner.

LÄS OM PLANERNA PÅ DENNA LÄNK:
https://imusiken.se/2019/05/14/orgel-rivning-i-filadelfiakyrkan-i-stockholm/