onsdag 17 juli 2019

Det behövs mer erfarenhet, därför bra med Ursula

Ursula von der Leyen blev glad
över förtroendet
DET KÄNDES RIKTIGT BRA att Ursula von der Leyen röstades fram till att efterträda Jean-Claude Juncker i uppgiften som EU-kommissionens ordförande. Därmed blir det alltså en kristdemokrat och för första gången en kvinna som de kommande fem åren får den högsta posten i EU.

UTIFRÅN DEN BILD jag fått av Ursula är hon mycket fast förankrad i kristdemokratiska värderingar. Hon är engagerad i kyrklig verksamhet och har en stor politisk kompetens. Hon har stort förtroende. Det visas bland annat genom att hon de senaste fem åren har varit Tysklands försvarsminister.

FÖR MIG LITE EXTRA roligt är att Ursula och jag är nästan exakt lika gamla. Ursula är född i oktober och jag i november 1958. Jag tycker att det är bra att en så erfaren person nu ska hålla i EU:s taktpinne. Vi behöver både i svensk och europeisk politik många fler personer med gedigen erfarenhet. Det senaste årets politiska debatt tycker jag med all tydlighet visar att detta är något som idag är en bristvara. Politiken bygger tyvärr allt mer och mer på kortsiktighet. Ideliga utspel görs mest för att få genomslag i olika sociala medier. Vassast på Twitter, snyggast på Insta, mest klick på Facebook är viktigare än erfarenhet, eftertänksamhet och ideologiskt djup.
Heja Ursula, jag håller på dig!