tisdag 23 juli 2019

Förfärligt med ännu en populist vid makten

Boris Johnson
DAGLIGEN FÖLJER jag vad som händer i Storbritannien via radiostationen Ucb. Det som dominerat rapporteringen ett tag är förstås vem som ska efterträda Theresa May som ledare för Torypartiet och därmed också bli nästa premiärminister.

UNDER TISDAGEN blev det klart att Boris Johnson tar över. Jag tycker att det känns tråkigt att ännu en populist tar makten i ett stort land. Traditionen är att det i Storbritannien varit premiärministrar förankrade i goda värderingar och som ingett förtroende långt utanför landets gränser. På senare år skickliga politiker som Tony Blair, David Cameron och Theresa May. Goda politiker men också fenomenala talare!

BORIS JOHNSON ÄR NÅGOT helt annat. Precis som Donald Trump kommer ständiga uttalanden som är rasistiska och kränkande. Politiken saknar stadga och utspel beror mer på vad som är mest populistiskt än det som långsiktigt är rätt. Jag bävar över vad Storbritannien kommer hamna med Boris Johnson som ledare. Jag fruktar dessutom för vad de båda kompisarna Donald Trump och Boris Johnson kan ta sig för tillsammans. Jag hoppas innerligt att jag har fel och att det blir bättre än jag tror. Framtiden får utvisa hur det blir!