Personliga reflexioner utifrån uppdraget som fullmäktiges ordförande i Sävsjö kommun
torsdag 18 april 2024
Protokoll och beslut intresserade kommunens ordföranden
KOMMUNALLAGEN är tydlig med att i alla kommunala nämnder och styrelser så är protokollet ordförandens ansvar. Lagen nämner inte vare sig ledamöter, sekreterare eller andra tjänstepersoner. Protokollet är ordförandens ansvar, punkt slut. Det ska sedan förstås utses justeringspersoner som också ska godkänna protokollet för att det ska bli giltigt och besluten kunna vinna laga kraft. Kommunallagen talar sedan om några viktiga områden som ska finnas med i ett protokoll men utöver det är det ganska fritt att forma protokollen som man vill.
UTÖVER KOMMUNALLAGEN finns en del lagar till som har kopplingar till protokoll och beslut. Vår ABSI-ordförande Benjamin Petersson utbildar sig inom juridik och han delade med sig av kunskaper inom området som kan vara bra att känna till, exempelvis inom offentlighet och sekretess.
UNDER VÅR ORDFÖRANDETRÄFF blev det bra och konstruktiva samtal. Vi var helt ense om vikten av att jobba för att protokoll och beslut i vår kommun ska vara enhetliga. Ordförandegruppen vill också gärna vara med och samtala om förbättringar och smidigare arbetssätt. Vi bestämde att fortsätta att samtala om detta intressanta ämne onsdagen 22 maj. För mig var detta en rolig och lärorik dag tillsammans med våra fantastiska ordföranden i Sävsjö kommun!