Jag åker ibland Krösatåget till Jönköping |
UNDER FLERA ÅR var det otaliga möten och diskussioner om hur infrastrukturmedel skulle prioriteras. Det politiska drivet från mestadels starka företrädare i Värnamo, Vaggeryd, Jönköping och Region Jönköpings län låg bakom att det så småningom blev beslut om att satsa på järnvägsbanan Jönköping-Värnamo. En bana som idag är en enspårsbana i dåligt skick och utan elektricitet. Vi från framförallt Höglandet tyckte satsningen på denna järnväg var tveksam eftersom den går parallellt med E4:an och vi var oroliga för att den skulle bli negativ för andra delar i järnvägsnätet. För att få med oss på satsningen lovades vi att satsningen inte skulle försämra för Jönköpingsbanan. Vi fick också gehör för en del förbättringar som ska ge bättre kapacitet Nässjö-Jönköping genom exempelvis en tretågsstation i Forserum och fler förbigångsspår.
FÖR OSS I SÄVSJÖ är "Guldlänken" Jönköping-Nässjö mycket viktig och den behöver en upprustning. På sikt tror jag här behövs dubbelspår. Det är en nyckel för vår utveckling och attraktivitet med goda kommunikationer. Tågtrafiken på stråket Växjö-Jönköping med stopp i Sävsjö och Stockaryd är en framgångssaga med stor potential för framtiden. Det är fullständigt oacceptabelt och ett svek mot tidigare överenskommelser med de försämringar som nu är på tapeten. Jag ska förstås se till att de aktiva politiker som finns idag får den information som behövs för att kunna stoppa detta negativa förslag som idag aviserats.
Läs Per-Ola Nilssons ledare om detta i Smålands Dagblad på följande länk:
https://www.smalandsdagblad.se/2024-04-19/trafikverkets-besked-en-kalldusch-for-nassjo/